‘Uitproberen misschien beter dan subsidie’

rickvanwijk3voorwebAMERSFOORT – Op werkdagen vertrekt Rik van Wijk ’s morgens om 06.30 uur op zijn fiets vanuit de Amersfoortse binnenstad. Zo’n 35 minuten later is hij op zijn werk bij de Hogeschool Utrecht op de Uithof in Utrecht. Op de fiets haalt hij snelheden van 45 kilometer per uur, maar toch komt hij onbezweet aan in Utrecht. Dat kan doordat hij op een high speed bike rijdt. Voor 033opdefiets reed Rik een weekje op zijn fiets, met camera, naar Utrecht. “Eigenlijk hou ik niet van fietsen, maar dat snelle dat vind ik wel leuk.”

Dat hij op een high speed bike rondrijdt, komt nadat hij twee jaar geleden meedeed aan het project Low Car Diet. Deelnemers aan deze ‘mobiliteitswedstrijd’ mochten vier weken lang zo duurzaam mogelijk reizen. Van Wijk kon een maand lang de high speed bike uitproberen en was nadien verkocht. Hij schafte zelf deze bijzondere fiets aan, die eruit ziet als een ‘gewone’ E-bike. Aan de high speed bike hangt overigens wel een prijskaartje. De fiets kost 4.000 euro, maar dan heb je ook wat. “En qua vaste lasten ben je een stuk goedkoper uit dan met de auto. En je krijgt ook nog je beweging.”

https://twitter.com/vanwaik/status/788436214256918529

Van Wijk werkt bij de Hogeschool Utrecht. Meestal moet hij voor zijn werk in de Uithof en één dag per week naar de Oudenoord. Het fietspad tussen Amersfoort en Utrecht is uitstekend geschikt om lekker door te rijden. Op zijn high speed bike haalt hij snelheden van 45 kilometer per uur, met helm op natuurlijk.
Tegenwoordig fietst hij samen met een collega uit Amersfoort naar en van Utrecht. Zijn collega heeft ook een high speed bike. Alleen is het lastig om onderweg met elkaar te praten. De wind maakt dat bijna onmogelijk. Toch vindt hij het ‘heel relaxed’ om samen naar Utrecht te fietsen. Het fietspad is er ook breed genoeg voor.

https://twitter.com/vanwaik/status/789156922624704512

Fietsen is voor Rik de ideale manier om het werk uit het hoofd te zetten. “Je bent lekker buiten.” Om te voorkomen dat hij in de regen moet rijden, houdt hij buienalarm goed in de gaten. “Het hoeft maar een half uur droog te zijn.” Enige flexibiliteit in werktijden – zoals bij Rik – is dan wel makkelijk.
Voor 033opdefiets heeft hij elke dag een videoverslag gemaakt. Eigenlijk is hij ‘tamelijk’ tevreden over Amersfoort als fietsstad. Behalve de verkeerslichten dan rond het station, waar je als fietser onnodig lang moet wachten. “Die verkeerslichten zou je veel meer moeten afstemmen op de fietsers. Zo lokt het uit om door rood te rijden. En op ’t Zand heb je een wel heel smal fietspad.”

“Als de gemeente wil dat mensen uit de auto stappen en meer met de fiets gaan, moet er iets worden gedaan aan de financieringsdrempel”, vindt Rik. “De gemeente Utrecht geeft 1000 euro subsidie op de aanschaf.” Dat zou ook iets voor de gemeente Amersfoort kunnen zijn. “Stel dat je op die manier 5 procent van de automobilisten op de fiets krijgt, dan scheelt dat toch in de filedruk en in de verontreinigde lucht.” Wat ook een manier zou kunnen zijn om mensen uit de auto te krijgen, is ze de mogelijkheid geven kennis te maken met de high speed bike. “Als ze de fiets als leenfiets een keer een weekje kunnen uitproberen. Dan kunnen ze zelf ervaren hoe fijn het is. Dat werkt misschien nog wel beter dan een subsidie.”