Nico heeft zijn eigen elektrische fiets gebruikt in combinatie met de camera. Hij fietst op doordeweekse dagen naar Nijkerk voor zijn werk. De meeste opnames waren in de middag omdat hij ‘s ochtends vroeg op pad gaat en toen was het nog te donker voor opnames vond Nico.

Nico heeft drie keer drie verschillende routes terug naar huis gefietst. Hij wilde hiermee aantonen dat geen van deze routes ideaal is omdat er allerlei vreemde kronkels op de routes zijn. Een voorbeeld is de situatie bij Station Schothorst. Daar is men nog bezig met de infrastructuur maar het levert nu onduidelijke situatie op en daarmee enig gevaar, ook vanwege slechte verlichting.

Doordat Nico een e-bike heeft, is zijn snelheid hoger waardoor haakse bochten niet soepel te nemen zijn. Hij kan daardoor niet lekker op snelheid blijven fietsen. De camera heeft meerdere malen highlights gemaakt en dat gebeurde automatisch op punten waarop Nico vertraagde of versnelde. Hij kwam erachter dat er toch veelvuldig highlights zijn gemaakt. Dit kwam omdat hij veelal vol in de remmen moest gaan of vreemd geplaatste paaltjes moeten ontwijken bij bepaalde doorfietsroutes.

Voor overige verkeer moet hij goed opletten omdat anderen niet verwachten dat hij zo snel is op zo’n e-bike. Daardoor moest hij toch meerdere keren in de remmen omdat anderen dachten hem nog voor te kunnen zijn.

Wat hij positief vindt, is dat met het mooie weer hij heeft kunnen genieten van de fietstochten naar zijn werk. Hij fiets zelf regelmatig naar het centrum in plaats van de auto te pakken. De fiets kun je midden in de stad zetten en de auto kun je vaak niet kwijt. Verder vindt hij het prettig om te fietsen omdat het ook goed is voor de gezondheid.

Een heikel punt is het kruispunt waar vroeger Kade Cafe zat. Daar komen verschillende straten bij elkaar. Het fietspad hadden ze beter achter het Kadegebouw (glazen gebouw) kunnen bouwen om de verschillende verkeersstromen uit elkaar te trekken. Nu moet alles elkaar kruizen. Daarnaast liepen er ook veel voetgangers over het fietspad omdat het de kortste route is. Dit is gewoon niet goed bedacht.

Tip voor de gemeente: Diegene die dit allemaal bedenkt zou zelf eens moeten gaan fietsen om te zien welke impact zijn of haar ontwerp heeft op het verkeer. Dat haakse bochten niet wenselijk zijn of bijvoorbeeld het fietsoversteekpunt bij Station Schothorst niet goed ontworpen is.Veel mensen zijn te spreken over e-bikes dus het zal steeds populairder worden.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.