Louis fietste een week met zijn eigen fiets met camera. Door de camera en de opdracht om opmerkelijke momenten vast te leggen, is hij deze week wel anders gaan fietsen. Normaliter fietst hij functioneel. Nu was het meer kijken welke situaties hij tegenkwam.  Hij keek naar andere fietsers, zag vrachtwagens die geen voorrang gaven, en fietsers “vier man breed” zodat je er niet langs kon. “Normaliter accepteer je dat ongemerkt, maar nu merk je dat extra op.

“Positief aan fietsen is dat alles bereikbaar is. Soms heb ik ook dingen gedaan die officieel niet mochten zoals over een plein fietsen. Maar dat wordt wel gedoogd. Zolang je elkaar niet hindert, is er niks aan de hand. We moeten elkaar niet zo klein houden binnen de regels maar elkaar de ruimte gunnen. Dat kun je doen zonder elkaar te hinderen. De grens ligt bij het innemen van andermans ruimte of wanneer de veiligheid nadelig wordt beïnvloed. Dan moet je oppassen.”

Fietsers en voetgangers zijn heel kwetsbaar, volgens Louis. Hij heeft een paar momenten meegemaakt dat er onterecht geen voorrang werd verleend door anderen. “Dan kies je eieren voor je geld en rem je toch maar. Het recht van de sterkste geldt en dat ben je als fietser dus niet. Ik zoek vaak oogcontact met anderen om na te gaan of ik opgemerkt wordt en om na te gaan of ze mij voorrang verlenen. Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen, net als in de politiek.”

Wat Louis ook zag, is dat veel jongeren met heel andere dingen bezig zijn dan met fietsen. Daardoor verliezen ze aandacht voor het fietsen. “Ze luisteren bijvoorbeeld muziek, zoeken naar pokemons, etc. Dat houdt je niet tegen. Verkeersveiligheid is aandacht vragen voor het gedrag van mensen. Niet zozeer komen met verkeersdrempels en borden.”

Maar hoe maak je ze bewust van hun gedrag? Volgens Louis kan dat door gesprekken thuis maar ook op school door middel van verkeerslessen en verkeersbrigades. “Bij bijvoorbeeld scholen dichtbij drukke verkeerspunten zoals bij de Holkerweg zijn scholieren met andere dingen bezig dan met verkeersveiligheid. Leerlingen en docenten zouden zich daar bewust van moeten zijn en elkaar daarop wijzen. Daarna de ouders. Uiteindelijk ligt het wel bij de individu zelf.”

Een tips voor de volgende fietser heeft Louis ook: “Aan dit project doen allerlei mensen mee. Ik had zelf een storing met de camera die ik zelf heb kunnen oplossen. De camera liep vast en ik kon hem resetten. Niet iedereen is technisch vaardig om dat zelf te kunnen. Dat is wel een drempel. Je zou van tevoren kunnen checken of je vaardig genoeg bent om met een camera en met social media kunt omgaan. Verder een goed initiatief.

Ook een tip voor 033opdefiets: “Ik fietste en keek vanuit problematiek. Je zou ook aandacht kunnen leggen op wat nou zo leuk of bijzonder is aan fietsen, de andere kant belichten van fietsen. Wat is nou de extra van fietsen ten opzichte van lopen of de auto pakken? Wellicht kun je de leuke kanten van fietsen belichten zoals makkelijker afstanden afleggen. Of dat je op de fiets snel uit deze stenen stad kunt komen naar bijvoorbeeld Leusden of De Treek. Dat je plezier kunt hebben en dat het leuk is om te fietsen.”

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.