’50km van en naar het werk’

Martin heeft de ligfiets uitgeprobeerd aangezien daar nog nooit op heeft gefietst. Hij heeft zelf een schuur vol fietsen staan en is dus fervente fietser. Helaas had hij wat problemen met de ligfiets waardoor hij noodgedwongen ook maar zijn eigen fietsen heeft gepakt en daar de camera heeft opgezet. Afgelopen week heeft hij z’n mountainbike, racefiets en de bakfiets gepakt voor zijn tochtjes.

Hij vond het leuk om een week lang met de camera rond te fietsen want daardoor ging hij op een andere manier naar de omgeving kijken. Hij maakte wel zijn eigen ritjes van 50km van en naar het werk. Tijdens het fietsen maakte hij zo nu en dan highlights van bijzondere momenten waardoor hij nog even bewuster werd van de situatie.

Wat hem is opgevallen was dat, door het mooie weer, hij z’n eigen schaduw zag op de wegen. Normaliter lette hij daar niet op. Mooie wegen en routes maakte hij nu ook bewuster mee. Zijn gevoel van snelheid was ook anders. Op de fiets lijkt het allemaal wel mee te vallen maar toen hij de beelden terugzag op de video leek het allemaal een stuk sneller te gaan.

Bij kruispunten merkte hij veel verkeer dat elkaar kruist en voor hem was het allemaal gesneden koek. Echter voor bijvoorbeeld jonge mensen is het wellicht allemaal teveel. Veel verkeersbewegingen tegelijkertijd. Verder waren er bepaalde verkeerssituaties die raar waren zoals paaltjes op bepaalde plekken die voor ongelukken kunnen zorgen. Ook onderhoud van wegen is her en der nodig maar de vraag is of de gemeente of provincie daar vanaf weet. Daar zou men dan ook wat aan kunnen doen.

Tip voor de gemeente: Ga zelf eens de beelden bekijken en de routes fietsen en kijk wat je tegenkomt in plaats van alles vanachter de bureau te verzinnen. Voorbeeld is sportcomplex Bokkeduinen vanaf de dierentuin waar een weg is die door de MBO scholieren gebruikt wordt. Blijkbaar rijden ze daar tegen het verkeer in want ze willen de kortste route terug naar huis nemen. Het fietspad zou verbreed moeten worden zodat in beide richtingen gefietst kan worden. Daarnaast investeren burgers in goede fietsen zoals de e-bikes en de infrastructuur zou daarop aangepast moeten worden. Goede paden, goed geasfalteerd en breed genoeg.

Als je creatief bent dan kun je met de fiets heel veel doen in de binnenstad. Dan heb je eigenlijk geen auto nodig. Je moet wel een goede fiets kopen natuurlijk. De fietsinfrastructuur is op zich wel ok in Amersfoort. Men zou meer moeten investeren in fietspaden die voor beide richtingen zijn. Bijvoorbeeld de situatie bij de Plus supermarkt op de Stadsring, dan wordt je gedwongen om de weg over te steken als je in de juiste richting wilt fietsen.

Dit project is wel een goede manier om de gemeente bewust te maken van knelpunten die er in de stad zijn. Participatie van de fietsers is wel essentieel daarin. Tegenwoordig komen meer e-bikes dus de infrastructuur zou daarop aangepast moeten worden. Zodat het aantrekkelijker wordt om te fietsen in plaats van de auto, scooter of de brommer  te pakken.

Martin had het beetje te druk om videos te posten op social media. Hij gaat het nog wel doen en kijken wat interessant is om te delen met anderen.

Een tip voor diegene die nu de ligfiets gaat nemen, is dat het helpt als je jong bent en flexibel. Puur omdat het een andere manier van fietsen is. Het is even wennen en leuk omdat het anders is. Het is een extra beleving. Het was lastig in het begin qua snelheid want hij was mountainbike gewend. Bagage vond hij wel een punt want daar was geen plek voor. Begin wel met oefenen op een veilige plek.
Daarnaast was het lastig om om zich heen te kijken want de houding maakte dat hij niet z’n hoofd goed kon draaien. Zijspiegels zijn een must op zo’n fiets.

Martin kent zelf 033opdefiets niet zo goed. Hij was erbij betrokken geraakt door een tip via via. Hij vindt het wel een goed initiatief om mensen bewuster te maken van het fietsen en hoe dat er aan toe gaat in Amersfoort. Laat de gemeente de medebewoners erop wijzen om vaker de fiets te pakken in plaats van de auto.

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.