AMERSFOORT – “Ik vind het gewoon leuk om aan dit soort experimenten mee te doen”, vertelt een enthousiaste Peter van Rijn (36) als hij vrijdagmiddag zijn geleende E-bike inlevert bij De Nieuwe Stad. Een week lang heeft hij dagelijks vanuit Zielhorst op de E-bike naar zijn werk gefietst bij civiel technisch bureau HSO aan de Hogeweg. Wat hem opviel, waren de oneffenheden in het wegdek en slecht zichtbare paaltjes in fietspaden.

Als civiel technisch werkvoorbereider is Peter van Rijn bovenmatig geïnteresseerd hoe wegen in Amersfoort verbeterd kunnen worden. “Ik kijk altijd wel kritisch naar fietspaden en verkeerssituaties. Ik maak bestekken voor een weg. Zo heb ik het bestek gemaakt voor de Brabantsestraat.” Deze voormalige klinkerweg is nu een geasfalteerde weg met rode fietsstroken. Van Rijn bericht ook regelmatig over verkeerssituaties die hij op de fiets tegenkomt. Dat doet hij via zijn twitteraccount @verbeter033, zo ook in de week waarin hij voor 033opdefiets meedeed.

Voor 033opdefiets heeft hij veel verschillende routes gereden. “In de ochtend bijvoorbeeld via De Hoef en ’s middags via Liendert. Ik zit veel op de fiets, voor woon-werk vanuit Zielhorst naar de Hogeweg waar ik werk, maar ook naar de voetbalvereniging.” De afgelopen week heeft hij gemerkt dat er hobbels of kuilen zitten in veel fietspaden in Amersfoort. “Dat is niet prettig om op te rijden.” Ook de zichtbaarheid van paaltjes op fietspaden verdient de aandacht, vindt Van Rijn. “Ik heb ’s avonds een filmpje gemaakt van een zwart paaltje dat midden op het fietspad stond.”

Wat hij mist, is uniformiteit in de manier waarop paaltjes op een fietspad worden aangeduid. Zo liggen er in Kattenbroek en Vathorst ribbeltegels voor de paaltjes op de fietspaden maar ontbreken die tegels op andere plekken in de stad.

Een problematische situatie zag hij op de Wessel Ilckenstraat, een verbindingsweg in de buurt van  Station Schothorst. De Wessel Ilckenstraat wordt ontsierd door verkeersdrempels en paaltjes. “Deze route wordt veel gebruikt door mensen op de fiets. Ik heb er een filmpje van gemaakt en het ’gepost’. Daar moet snel wat aan gebeuren.”

Op een avond is hij speciaal gaan kijken naar de glow in the darkbelijning op het Malesluispad in Hoogland. “Op de fiets was het goed te zien, alleen op camera lichtte de lichtgevende belijning niet op.” Van Rijn heeft zelfs een filmpje gemaakt met de camera gericht naar achteren. Op die manier wilde hij in beeld brengen wat er achter de fietser gebeurt.

De kennismaking met de E-bike is hem goed bevallen. “Ik heb wel gemerkt dat door je snelheid sommige bochten aan de krappe kant zijn. Ook is het voor medeweggebruikers soms lastig om de snelheid van de E-bikers goed in te schatten. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden.”

 

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.